Proces oceny ryzyka spółek technologicznych – brzmi skomplikowanie ale czy tak jest naprawdę?

Mimo kryzysu gospodarczego w wielu państwach na całym świecie, branża informatyczna ma się świetnie i stale rośnie w siłę. Nowe technologie i komunikacja, stwarzają nieograniczone możliwości współpracy z klientami na całym świecie. W dobie pracy zdalnej, kontrakty podpisywane z firmami z całego świata stają się codziennością i świadczą o 'mobilności’ rynku IT.
Działalność firm technologicznych na rynkach międzynarodowych
Rozpoczynając współpracę z zagranicznymi kontrahentami, warto zwrócić uwagę na wymogi kontraktowe oraz odpowiedzialność, jaka widnieje w umowie. Standardem jest, że firmy z zachodniej Europy, Azji (nie wspominając już o rynku USA i Kanady), wymagają ubezpieczenia OC zawodowego w międzynarodowym standardzie (Professional Indemnity Insurance), obejmującym odpowiedzialność kontraktową, czyste straty finansowe oraz coraz częściej – ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za spowodowane incydenty cyber.
Spełnienie wymogów kontraktowych i oferty lokalnych Ubezpieczycieli
Coraz więcej firm technologicznych poszukuje partnera Ubezpieczeniowego, którego polisa gwarantuje pokrycie ryzyk w pełnym zakresie. Ze względu na rosnące zainteresowanie ubezpieczeniami dla branży technologicznej, wielu Ubezpieczycieli zaczęło oferować ubezpieczenia
z zakresu OC zawodowego z rozszerzeniem o ochronę cyber. Często proces oceny ryzyka jest,
bardzo czasochłonny i skomplikowany. Wielu ubezpieczycieli stosuje formularze ze standardowymi pytaniami, które zazwyczaj nie są dopasowane do rodzaju usług, jakie świadczy firma IT. Bez względu na to, czy firma oferuje rozwiązania w modelu SaaS, czy też w 100% świadczy usługi outsourcingowe, ubezpieczyciele wysyłają swoim potencjalnym klientom ten sam formularz, mimo iż potencjalne ryzyko z punktu widzenia ubezpieczyciela, a także pytania w nim znajdujące się, powinny się znacznie różnić.
W Jaki sposób działa Findia?
Findia stara się iść z duchem technologii i tworzy rozwiązania, które są przyjazne dla klientów, a sam proces jest bardzo przejrzysty i prosty.
Niezależnie od tego czy klient trafi do nas poprzez Kancelarię brokerską, czy też bezpośrednio, przechodzi on przez ten sam 3 etapowy proces oceny ryzyka.
Dokładne zrozumienie działalności firmy IT
Rolą Ubezpieczyciela oraz podmiotów działających w ich imieniu, jest zrozumienie ryzyka, które chce pokryć w ramach polisy ubezpieczeniowej. W pierwszym etapie należy dokładnie zrozumieć, czym tak naprawdę zajmuje się firma technologiczna, jakie ma wyzwania, jakiego rodzaju usługi oferuje swoim klientom. Na tej podstawie w naszym systemie powstaje dedykowany formularz oceny ryzyka z pytaniami dopasowanymi do dziedziny, którą zajmuje się firma IT. Stawiamy na bezpieczeństwo powierzonych nam danych – naszym klientom oferujemy indywidualny system oparty na kompetencjach zespołu oraz zaawansowanych narzędziach IT. Do formularza można się dostać jedynie poprzez aktywny link z dostępnością ograniczaną czasowo.
Analiza danych i pogłębienie wiedzy o kliencie
Wiemy jak złożonymi procesami zajmują się spółki technologiczne. Niekiedy bywa tak, że po uzupełnieniu odpowiedzi w formularzu rodzą się dodatkowe pytania, czy wątpliwości. Dlatego zdarza nam się poprosić klienta o doprecyzowanie przekazanych nam informacji. Najlepszym sposobem na szybkie pozyskanie informacji od klienta, jest krótkie spotkanie online, które pozwala nam doprecyzować kluczowe obszary z punktu widzenia ubezpieczyciela. Odbyliśmy setki spotkań z klientami z przeróżnych branż, co sprawia, że dobrze rozumiemy branżę IT, dzięki czemu jesteśmy w stanie realnie ocenić potencjalne ryzyko.
Oferta lub komplet rekomendacji poprawiających bezpieczeństwo firmy
Posiadając bardziej kompletną informację na temat klienta, podejmujemy decyzję odnośnie tego, czy i na jakich warunkach przedstawimy ofertę. Niekiedy zdarza się tak, że Klient nie 'przejdzie’ pozytywnie naszego procesu oceny ryzyka i niestety nie jesteśmy w stanie zaproponować oferty ubezpieczeniowej. Wówczas staramy się przedstawić klientowi rekomendacje, które mogą poprawić poziom jego bezpieczeństwa, co w przyszłości może przełożyć się na uzyskanie oferty.
Dla ubezpieczycieli kluczowe jest należyte podejście firm do odpowiedniego zabezpieczenia ich własnej infrastruktury, a także infrastruktury/danych/systemów klientów, z którymi współpracują, a za które to biorą odpowiedzialność.
Z roku na rok ubezpieczyciele podnoszą poprzeczkę odnośnie wymogów, które należy spełnić, aby taką ofertę uzyskać, jednak nasze podejście oparte o wieloletnie doświadczenia sprawia, że cały proces jest dla klientów prostszy i bardziej zrozumiały, a samo ubezpieczenie (co najważniejsze) – spełnia ich potrzeby oraz potrzeby klientów, z którymi współpracują.